STATUT
FUNDACJI SZEPTUS
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
1. Fundacja pod nazwą Szeptus zwana dalej Fundacją, działa w szczególności na podstawie przepisów ustawy o fundacjach, ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz postanowień niniejszego statutu.
§ 2
1. Siedzibą Fundacji jest Miasto Stalowa Wola.
1. Fundacja została powołana na czas nieokreślony.
2. Terenem działania Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
3. Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady, filie a także przystępować do spółek.
4. Fundacja może łączyć się z innymi fundacjami.
§ 3
2. Fundacja posiada osobowość prawną.
3. Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. zdrowia.
§ 4
1. Fundacja używa pieczęci z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
2. Fundacja może posługiwać się własnym logo.
§ 5
Fundacja może ustanawiać odznaki oraz medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla celów realizowanych przez Fundację lub dla samej Fundacji.
Rozdział II
Cele i zasady działania Fundacji
§ 6
1. Fundacja prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie na rzecz ogółu społeczności jako działalność pożytku publicznego.
2. Celami Fundacji są:
1) wspieranie działalności Hospicjum Stacjonarnego oraz Poradni Medycyny Paliatywnej, będących komórkami leczniczymi SP ZOZ w Stalowej Woli;
2) działalność na rzecz ochrony i promocji zdrowia;
3) prowadzenie edukacji zdrowotnej;
4) kształtowanie postaw i zachowań prozdrowotnych oraz propagowanie zdrowego trybu życia;
5) profilaktyka chorób, w tym chorób cywilizacyjnych;
6) działalność na rzecz rozwoju nauki, edukacji, oświaty i wychowania;
7) prowadzenie działalności edukacyjnej, kulturalno - wychowawczej i sportowej wśród dzieci, młodzieży, dorosłych i seniorów;
8) upowszechnianie i wspieranie sportu, wychowania fizycznego i rehabilitacji ruchowej (kultura fizyczna);
9) działalność charytatywna;
10) promocja i organizacja wolontariatu;
11) działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
12) działalność na rzecz osób niepełnosprawnych;
13) działalność na rzecz osób starszych;
14) przeciwdziałanie wykluczeniu i marginalizacji dzieci i młodzieży;
15) pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
16) wspieranie rodziny, macierzyństwa i rodzicielstwa oraz systemu pieczy zastępczej;
17) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym;
18) przeciwdziałanie alkoholizmowi i narkomani;
19) promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
20) propagowanie, kultywowanie i upowszechnianie ekologii, ochrony zwierząt, ochrony środowiska i dziedzictwa przyrodniczego;
21) wspieranie przedsiębiorczości mającej na celu rozwój nauki i nowych technologii;
22) promowanie współpracy międzypokoleniowej;
23) działalność wspomagająca rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
24) wspieranie działań na rzecz integracji oraz rozwijania kontaktów i współpracy pomiędzy społeczeństwami;
25) działalność na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego, wzmacniania świadomości obywatelskiej i kulturowej oraz edukacji i dialogu obywatelskiego;
26) działalność na rzecz integracji europejskiej;
27) działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
28) działalność na rzecz kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego.
§ 7
Fundacja może realizować swoje cele poprzez:
1) przekazywanie środków finansowych i rzeczowych niezbędnych do zapewniania najwyższych standardów opieki paliatywnej nad podopiecznymi i ich rodzinami w hospicjum stacjonarnym, poradni medycyny paliatywnej oraz hospicjum domowym;
2) organizowanie i finansowanie programu wsparcia w formie pomocy psychologicznej, socjalnej, okołoterapeutycznej dla osób w żałobie, osób spodziewających się swojej śmierci lub śmierci osoby bliskiej;
3) wspieranie w żałobie rodzin dzieci, młodzieży i dorosłych;
4) organizowanie i finansowanie działań mających na celu profilaktykę powikłanej żałoby;
5) promocję i organizację wolontariatu w szczególności na rzecz osób nieuleczalnie chorych, przewlekle chorych, niepełnosprawnych i ich rodzin;
6) organizowanie i finansowanie naboru i szkolenia wolontariuszy;
7) wspomaganie rozwoju społeczności lokalnych i wspólnot o charakterze wolontaryjnym, samopomocowym i wspierającym osoby niesamodzielne;
8) promowanie i upowszechnianie wiedzy społeczeństwa w tym społeczności lokalnej, na temat problemów opieki paliatywnej i hospicyjnej;
9) udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej rodzinom podopiecznych hospicjum i ich bliskim będącym w trudnej sytuacji socjalnej, życiowej oraz wyrównywanie szans tych rodzin i osób;
10) udzielanie pomocy rzeczowej i finansowej dla rodzin pacjentów, umożliwiającą im sprawowanie opieki nad chorym w domu;
11) wspieranie i podejmowanie działań przeciwko wykluczeniu społecznemu osób nieuleczalnie chorych, przewlekle chorych, niepełnosprawnych i ich rodzin oraz osób cierpiących po stracie;
12) organizowanie i finansowanie kształcenia kadry medycznej w szczególności z zakresu medycyny paliatywnej, intensywnej opieki medycznej i leczenia bólu oraz w zakresie komunikacji w zespołach medycznych;
13) organizowanie i finansowanie konferencji naukowych oraz kursów i innych form kształcenia dla personelu medycznego i pracowników niemedycznych;
14) organizowanie działalności animacyjnej i terapeutycznej w celu rehabilitacji podopiecznych hospicjum oraz ich rodzin;
15) organizowanie imprez artystycznych i kulturalnych oraz akcji społecznych, w szczególności o charakterze charytatywnym w postaci koncertów, występów i imprez promujących m.in. zdrowy styl życia, profilaktykę zdrowotną, konieczność wykonywania badań diagnostycznych i profilaktycznych, samobadania itp.;
16) organizowanie i prowadzenie kwest, zbiórek publicznych i innych przedsięwzięć o podobnym charakterze;
17) prowadzenie działalności wydawniczej (wydawanie broszur, folderów, biuletynów, ulotek, książek itp.);
18) propagowanie nowoczesnych technologii i rozwiązań cyfrowych;
19) występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach zgodnych z celami statutowymi;
20) współpraca w celu rozwoju opieki paliatywnej, długoterminowej, wsparcia w żałobie oraz promocji zdrowia z organizacjami pozarządowymi, hospicjami, instytucjami naukowymi i innymi organizacjami w kraju i za granicą, z instytucjami państwowymi i samorządowymi;
21) współpracowanie z instytucjami państwowymi i samorządowymi, sektorem prywatnym i organizacjami pozarządowymi w zakresie zgodnymi z celami Fundacji.
§ 8
1. Fundacja może prowadzić odpłatną i nieodpłatną działalność statutową.
2. Wskazane w §7 rodzaje działalności realizowane będą przez Fundację w ramach prowadzonej przez nią nieodpłatnej działalności statutowej, z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Odpłatną działalność pożytku publicznego Fundacja może prowadzić w zakresie określonym w §7 pkt 12, 13, 14 15 i 16.
4. Decyzję w zakresie prowadzenia danego działania w formie odpłatnej podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
5. W ramach odpłatnej działalności statutowej Fundacja może dokonywać sprzedaży przedmiotów darowizny.
6. Fundacja nie może prowadzić odpłatnej działalności statutowej i działalności gospodarczej w odniesieniu do tego samego przedmiotu działalności.
7. Prowadzona przez Fundację odpłatna działalność statutowa podlega wyodrębnieniu w sposób zapewniający należytą identyfikację pod względem organizacyjnym i rachunkowym zgodnie z właściwymi przepisami o rachunkowości.
Rozdział III
Majątek i dochody Fundacji
§ 9
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 5.000,00 zł (słownie: pięć tysięcy złotych), przyznany przez Fundatorów w oświadczeniu woli o ustanowieniu Fundacji oraz środki finansowe, prawa majątkowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w trakcie jej działania.
§ 10
1. Fundacja odpowiada za swoje zobowiązania całym swoim majątkiem.
2. Fundacja nie może:
1) udzielać pożyczek lub zabezpieczać zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Fundacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej osobami bliskimi,
2) przekazywać majątku na rzecz jej członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3) wykorzystywać majątku Fundacji na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba, że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4) zakupywać towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Fundacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 11
1. Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski oraz przedmioty majątkowe nabyte w czasie działalności statutowej, w szczególności:
1) darowizny, spadki, zapisy,
2) dotacje i subwencje,
3) dochody ze zbiórek, aukcji i imprez charytatywnych organizowanych na rzecz Fundacji i przez Fundację,
4) dochody z majątku Fundacji,
5) odpisy podatkowe,
6) dochody z odpłatnej działalności statutowej,
7) dochody z prowadzonej przez Fundację działalności gospodarczej,
8) środki pieniężne od instytucji państwowych, samorządowych i rządowych,
9) odsetki bankowe,
10) inne wpływy i przychody.
§ 12
Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte dla realizacji wszelkich celów Fundacji, jeżeli ofiarodawcy nie postanowili inaczej.
§ 13
W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia Zarząd Fundacji składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza tylko wówczas, gdy w chwili składania tego oświadczenia jest oczywiste, że stan czynny spadku znacznie przewyższa długi spadkowe.
Działalność gospodarcza
§ 14
1. Fundacja może prowadzić w kraju i za granicą, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, działalność gospodarczą.
2. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w rozmiarach służących realizacji jej celów statutowych i tylko jako dodatkową w stosunku do działalności statutowej, przy czym cały dochód uzyskany z tej działalności może być przeznaczony wyłącznie na realizację celów Fundacji.
3. Z majątku Fundacji przeznacza się na działalność gospodarczą kwotę 1 000 złotych.
4. Decyzję o rozpoczęciu działalności gospodarczej oraz o zakresie tej działalności podejmuje Zarząd.
5. W przypadku określonym w ust. 4 Zarząd Fundacji określa dzień, w którym Fundacja rozpocznie prowadzenie działalności gospodarczej.
6. Przed rozpoczęciem działalności gospodarczej w danym zakresie, Fundacja uzyska wymagane zezwolenie, koncesję lub upoważnienie, jeżeli będzie to wymagane przez przepisy prawa.
7. Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie przedstawionym poniżej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD), tj.:
1) PKD 47.61.Z Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
2) PKD 47.62.Z Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach,
3) PKD 47.89.Z Sprzedaż detaliczna pozostałych wyrobów prowadzona na straganach i stanowiskach
4) PKD 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza,
5) PKD 73.11.Z Działalność agencji reklamowych,
6) PKD 82.30.Z Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów,
7) PKD 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane,
8) PKD 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację,
9) PKD 86.90.E Pozostała działalność w zakresie opieki zdrowotnej, gdzie indziej niesklasyfikowana,
10) PKD 96.09. Z pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.
Rozdział IV
Organy Fundacji
§ 15
Organami Fundacji są:
1) Zgromadzenie Fundatorów, zwane dalej Zgromadzeniem,
2) Rada Fundacji, zwana dalej Radą,
3) Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
§ 16
Nie wolno łączyć funkcji członka Rady i członka Zarządu. Inne przypadki łączenia członkostwa w organach są dopuszczalne.
§ 17
1. Fundator może być członkiem każdego z organów, z zastrzeżeniem § 16.
2. Fundator może w każdym czasie zrezygnować z pełnienia funkcji członka organu Fundacji. W takim przypadku jego członkostwo wygasa z dniem złożenia pisemnego oświadczenia w tej sprawie pozostałym członkom organu, którego jest członkiem.
Zgromadzenie Fundatorów
§ 18
1. W skład Zgromadzenia wchodzą Fundatorzy – założyciele Fundacji.
2. Posiedzenia Zgromadzenia zwoływane są co najmniej raz w roku na wniosek Zarządu lub jednego z Fundatorów.
3. Fundatorzy mogą być reprezentowani na posiedzeniu Zgromadzenia poprzez swoich pełnomocników.
4. Fundatorzy wybierają ze swojego grona przewodniczącego Zgromadzenia.
5. Zgromadzenie podejmuje decyzje w formie uchwał. Uchwały Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy członków Zgromadzenia. W przypadku równości głosów decyduje głos przewodniczącego Zgromadzenia.
6. Fundatorzy mogą otrzymywać zwrot uzasadnionych kosztów, które zostały poniesione w związku z członkostwem w Zgromadzeniu.
7. Fundatorzy mogą być zatrudniani w Fundacji.
8. Zgromadzenie może przyjąć regulamin funkcjonowania.
§ 19
Do kompetencji Zgromadzenia należy:
1) wybór i odwołanie członków Zarządu i Rady,
2) dokonywanie zmian statutu, w tym przyjęcie nowego statutu,
3) udzielanie zgody na zbycie, nabycie i obciążanie nieruchomości,
4) udzielanie zgody na tworzenie i przystępowanie Fundacji do spółek prawa handlowego w kraju i za granicą,
5) podjęcie decyzji w przedmiocie rozwiązania Fundacji, wyznaczenia osoby lub osób likwidatorów i przeznaczenia jej majątku po likwidacji,
6) uchwalenie i zmiana regulaminu Rady i Zarządu.
§ 20
1. W przypadku pozostania w Zgromadzeniu tylko jednego Fundatora, wszystkie kompetencje Zgromadzenia przysługują temu Fundatorowi.
2. W przypadku śmierci, choroby, ułomności lub utraty sił Fundatorów – powodujących trwałą niezdolność Zgromadzenia – a w przypadku określonym w ust. 1 pozostałego w Zgromadzeniu Fundatora – do wykonywania uprawnień wynikających ze statutu, jego wszystkie uprawnienia przewidziane w statucie wykonuje Rada, chyba że statut stanowi inaczej.
3. W przypadku rezygnacji ze Zgromadzenia wszystkich Fundatorów, przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.
Rada Fundacji
§ 21
1. Rada jest organem kontrolnym i inicjatywnym, odrębnym od pozostałych organów i nie podlegającym im w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej.
2. Rada składa się z co najmniej 2 członków powoływanych na czas nieoznaczony.
3. Członków Rady powołuje i odwołuje Zgromadzenie. W przypadku odwołania lub śmierci członka Rady, Zgromadzenie uzupełnia jej skład.
4. W przypadku, o którym mowa w §20 ust. 1 albo §20 ust. 2, do wykonywania uprawnień wynikających z ust. 3 uprawnieni są pozostali członkowie Rady.
§ 22
Do kompetencji Rady należy:
1) nadzór i kontrola nad wszystkimi działaniami Fundacji ze szczególnym uwzględnieniem działalności statutowej i gospodarczo-finansowej Zarządu, formułowanie i przedstawianie Zarządowi zaleceń,
2) występowanie do Zarządu z wnioskami, dotyczącymi działalności Fundacji,
3) wyrażanie opinii w sprawach przedłożonych jej przez Zarząd,
4) udział w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym,
5) rozpatrywanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań merytorycznych i finansowych Fundacji,
6) udzielanie bądź odmowa udzielenia Zarządowi absolutorium.
§ 23
Rada na swym pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona przewodniczącego i sekretarza.
§ 24
1. Rada pracuje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby przez przewodniczącego Rady z jego inicjatywy lub na wniosek Zarządu, nie rzadziej jednak, niż raz w roku. W posiedzeniach tych może uczestniczyć przedstawiciel Zarządu.
2. Posiedzenia Rady zwołuje się za pomocą poczty elektronicznej, telefonu, wiadomości SMS lub pocztą tradycyjną.
3. O posiedzeniu Rady muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Rady.
4. Uchwały Rady zapadają zwykłą większością głosów, z tym, że dla ważności tych uchwał wymagana jest obecność co najmniej połowy składu jej członków, w tym przewodniczącego. W przypadku, gdy skład Rady nie przekracza dwóch członków, uchwały Rady podejmowane są jednogłośnie przy obecności wszystkich członków Rady.
5. Każdy członek Rady ma jeden głos. W razie równej liczby głosów oddanych za i przeciw danej uchwale decyduje głos przewodniczącego.
6. Członkowie Rady:
1) nie mogą być członkami Zarządu, ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej;
2) nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
3) mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.
7. Członkostwo w Radzie ustaje z dniem:
1) odwołania przez Fundatora w szczególności w przypadku nienależytego wypełniania funkcji członka Rady Fundacji, naruszenia postanowień statutu fundacji, trwałej utraty zdolności do sprawowania funkcji na skutek choroby i ułomności, zaistnienia innych okoliczności, które powodują utratę zaufania do danego członka Rady Fundacji;
2) śmierci jej członka;
3) złożenia przez niego rezygnacji;
4) prawomocnego skazania za przestępstwo popełnione umyślnie.
8. W celu realizacji swoich zadań kontrolnych Rada w szczególności jest uprawniona do:
1) żądania od Zarządu przedstawienia wszelkich dokumentów dotyczących Fundacji;
2) żądania od członków Zarządu złożenia pisemnych lub ustnych wyjaśnień;
3) uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
9. Posiedzenia Rady prowadzi jej Przewodniczący. W przypadku jego nieobecności posiedzenie prowadzi członek Rady wybrany przez Radę.
10. W posiedzeniu Rady mogą uczestniczyć z głosem doradczym członkowie Zgromadzenia, Zarządu lub inne zaproszone przez nią osoby.
11. Z przebiegu posiedzeń Rady spisuje się protokoły. Wymagany jest podpis osoby prowadzącej posiedzenie.
12. Szczegółowe zasady funkcjonowania Rady mogą zostać uregulowane, w uchwalonym przez Zgromadzenie, regulaminie Rady.
§ 25
1. Członkowie Rady mogą być zatrudniani w Fundacji zarówno w oparciu o stosunek pracy, jak i stosunki cywilnoprawne.
2. Wynagrodzenie członków Rady z tytułu pełnienia funkcji w Radzie ustala Zgromadzenie.
3. W przypadku, o którym mowa w §20 ust. 2 albo §20 ust. 3 wynagrodzenie członków Rady, ustala Rada za zgodą Zarządu.
Zarząd Fundacji
§ 26
1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
2. Zarząd składa się z 1-4 członków, powoływanych na czas nieoznaczony.
3. Członków Zarządu powołuje i odwołuje Zgromadzenie.
4. W przypadku odwołania lub śmierci członka Zarządu, Zgromadzenie uzupełnia jego skład.
5. Członkowie Zarządu nie mogą być skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
§ 27
Do kompetencji Zarządu należą:
1) reprezentowanie Fundacji,
2) kierowanie bieżącą działalnością Fundacji i realizacja jej celów statutowych,
3) sporządzanie rocznych sprawozdań z działalności Fundacji (merytoryczne i finansowe) i przedkładanie ich Radzie do rozpatrzenia i zatwierdzenia,
4) sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
5) przyjmowanie subwencji, darowizn, spadków i zapisów,
6) zatrudnianie pracowników i ustalanie ich wynagrodzenia, z zastrzeżeniem § 25 ust. 2 i 3 oraz § 30 ust. 2 Statutu,
7) podejmowanie decyzji o przystąpieniu Fundacji do spółek, z zastrzeżeniem § 19 pkt 4.
8) występowanie do Zgromadzenia z wnioskami w sprawie zmian w statucie, połączenia oraz likwidacji Fundacji,
9) podejmowanie decyzji o rejestracji przez Fundację statusu organizacji pożytku publicznego,
10) podejmowanie decyzji o rejestracji przez Fundację działalności gospodarczej i jej prowadzenie,
11) podejmowanie decyzji o prowadzeniu przez Fundację odpłatnej działalności,
12) uchwalanie regulaminów wewnętrznych związanych z funkcjonowaniem Fundacji,
13) ustanawianie i przyznawanie odznak, medali i tytułów honorowych, nagród i innych wyróżnień zasłużonym dla Fundacji lub realizującym jej cele osobom fizycznym i prawnym,
14) podejmowanie decyzji we wszystkich innych sprawach niezastrzeżonych do kompetencji pozostałych organów Fundacji.
§ 28
Zarząd na swym pierwszym posiedzeniu wybiera ze swego grona prezesa. Zarząd może przydzielić również funkcję wiceprezesa, skarbnika i sekretarza lub członka zarządu.
§ 29
1. Zarząd pracuje na posiedzeniach zwoływanych w miarę potrzeby przez prezesa z jego inicjatywy lub z inicjatywy któregokolwiek z pozostałych członków Zarządu albo na wniosek Rady. Posiedzenia Zarządu odbywają się co najmniej dwa razy w roku. W posiedzeniach Zarządu może uczestniczyć przedstawiciel Zgromadzenia i Rady.
2. Posiedzenia Zarządu zwołuje się za pomocą poczty elektronicznej, telefonu, widomości SMS lub poczty tradycyjnej.
3. O posiedzeniu Zarządu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
4. Uchwały Zarządu zapadają:
1) gdy zarząd jest 3-osobowy lub 4-osobowy - zwykłą większością głosów, z tym że dla ważności tych uchwał wymagana jest obecność co najmniej połowy składu jej członków, w tym prezesa lub wiceprezesa jeśli jest wyznaczony;
2) gdy zarząd jest 2-osobowy - jednogłośnie przy obecności dwóch członków zarząd;
3) gdy zarząd jest 1-osobowy - jednoosobowo.
5. Każdy członek Zarządu ma jeden głos. W razie równej liczby głosów oddanych za i przeciw danej uchwale decyduje głos przewodniczącego obrad.
6. Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu uregulowane zostaną, w uchwalonym przez Zgromadzenie, regulaminie Zarządu.
§ 30
1. Członkowie Zarządu mogą być zatrudniani w Fundacji zarówno w oparciu o stosunek pracy, jak i stosunki cywilnoprawne.
2. Wynagrodzenie członków Zarządu z tytułu pełnienia funkcji w Zarządzie ustala Rada.
Rozdział V
Sposób reprezentacji
§ 31
1. Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych, w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Fundacji uprawnionych jest:
1) w przypadku zarządu 1 - osobowego - Prezes jednoosobowo;
2) w przypadku zarządu 2 -osobowego – każdy z członków Zarządu działający jednoosobowo;
3) w przypadku zarządu 3 –osobowego lub 4-osobowego - Prezes jednoosobowo albo dwóch innych członków Zarządu działających łącznie.
2. W stosunkach pomiędzy członkami Zarządu a Fundacją, oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo inny członek zarządu albo pełnomocnik ustanowiony uchwałą Zarządu.
3. Zarząd uprawniony jest do ustanowienia pełnomocników Zarządu. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocników określa przedmiot umocowania.
Rozdział VI
Zmiana Statutu
§ 32
Zmiany statutu Fundacji, w tym celów Fundacji, dokonuje Zgromadzenie z własnej inicjatywy lub na wniosek Zarządu. Przepis §20 ust. 2 stosuje się.
Rozdział VII
Postanowienia końcowe
§ 33
1. Dla efektywnego realizowania swoich celów Fundacja może połączyć się z inną fundacją.
2. W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Zgromadzenie. Przepis §20 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
§ 34
1. Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
2. Likwidatorami Fundacji jest są członkowie Zarządu, chyba że Zgromadzenie postanowi o powołaniu innych likwidatorów.
3. Decyzję o likwidacji podejmuje jednogłośnie Zgromadzenie przy obecności co najmniej połowy członków. Przepis §20 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Zarządu na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji o zbliżonych celach lub na inny cel określony uchwałą Zarządu, zgodny z celami statutowymi Fundacji.
Stalowa Wola, dnia 7 września 2023 r.